uvodni foto k materialum pro skoly 16 png | Týden pro wellbeing ve škole

Učit děti identifikovat a reflektovat, jak se v daných chvílích cítí, jim pomůže s emocemi (a díky tomu i „se sebou“ obecně) účinněji pracovat. Mohou si díky tomu osvojit nástroje (v podobě zdravých copingových mechanismů) pro vyrovnávání se se stresujícími událostmi a zvládání náročných emocí, které se jim budou hodit ve všech budoucích situacích.

Mezi zdravé a žádoucí copingové mechanismy patří např.:

  • Pohyb, cvičení, relaxační aktivity
  • Říct si o pomoc
  • Poslech hudby, kreslení, četba knihy atp.

Mezi nezdravé copingové mechanismy patří např.:

  • Ubližování sobě nebo druhým
  • Alkohol a návykové látky
  • Emoční přejídání se atp.

Z hlediska zachování psychické pohody je důležité s dětmi prozkoumávat, jak je jednotlivé emoční stavy ovlivňují, a jak je mohou účinně regulovat. 

Jak využít aktivitu ve třídě bezpečně a efektivně?

Příprava prostředí / nutné vybavení nebo pomůcky:

  • Tisk/promítnutí infografiky
  • Podle výběru varianty aktivity psací potřeby
  • Diskuze v kruhu

Představení aktivity žákům a žákyním a instrukce pro žáky a žákyně:

  • Začněte úvodem – představte dětem, čemu se budete v následující hodině věnovat a jaký je cíl této aktivity (viz výše, tzn. budeme si povídat o pocitech a také o tom, co nám pomůže se s nimi vyrovnat, když nás potká něco těžkého; v takových chvílích může být dobré být dopředu připravený/á na to, co dělat). Můžete jim také jednoduše představit teorii copingových mechanismů (v těžkých chvílích všichni hledáme nějaký způsob, jak si ulevit; takové způsoby mohou být zdravé ale i nezdravé; nezdravé způsoby mohou ubližovat nám nebo našemu okolí a z dlouhodobého hlediska nám přinášejí další nepříjemné pocity – začarovaný kruh; proto je důležité naučit se využívat zdravé způsoby pro zvládání náročných situací).
  • Představte dětem jednotlivé pocity a propojte je s jejich zkušeností – na promítnuté/vytištěné infografice ilustrujte, jaké množství pocitů existuje a že každý z nich vede k jinému chování a potřebám (např. když se cítím smutně, mohu plakat a potřebuji být o samotě/aby mě někdo obejmul/někomu zavolat). Dětem také můžete vysvětlit, že je v pořádku, že každý potřebujeme “trochu něco jiného”. Důležité je porozumět sám sobě, abych věděl/a, co pomáhá zrovna mně.

Pro představení rozmanitosti pocitů můžete využít i další materiály (smajlíky, jiné obrázky s emocemi, demonstrovat na svém výrazu a postoji těla atp.). Děti následně instruujte k tomu, aby si pocity spojily se svou vlastní zkušeností. Můžete je například požádat, aby nakreslily/napsaly/diskutovaly/sehrály scénky na téma situací, které v nich vyvolávají jednotlivé pocity (tzn. kdy se cítí smutně/natěšeně/naštvaně atp.).

  • Hledejte společně s dětmi strategie a nástroje, co dělat v těžkých chvílích – ukažte dětem na infografice nabídku možných nástrojů a strategií. Veďte je k propojení nástrojů a strategií s jejich vlastními zkušenostmi. Můžete se jich například zeptat, jestli někdo některou z těchto strategií využívá, v jakých chvílích ji využívá, jak funguje. Můžete také děti vyzvat, aby si každý zakreslil/napsal strategie, které právě jemu fungují. Popř. je můžete nechat o strategiích diskutovat, nebo je nechat sehrát scénky se žádoucím řešením situací, které předváděly v předchozí části.
  • Uzavřete téma – na závěr shrňte vše důležité, co z aktivity vyplynulo. Můžete také dodat, že pro efektivní využívání zdravých strategií, je důležité jejich opakování. Tzn. je třeba si je zautomatizovat.

Rizika a jejich minimalizace:

  • Pokud někteří ze žáků či žákyň nebudou chtít nahlas sdílet své zkušenosti, je to v pořádku. Vyvolávejte jen ty, kteří se sami aktivně hlásí. 
  • Pokud víte, že atmosféra ve třídě není stoprocentně bezpečná, vynechte diskuzi v menších skupinkách, nechte žáky své odpovědi zakreslit/zapsat a následně je s nimi reflektujte v celé skupině.

Reflexe po aktivitě: 

  • Viz výše
  • K aktivitě se můžete opakovaně vracet a upozorňovat na zdravé nástroje a strategie pro zvládání náročných situací

Další tipy nebo důležité poznámky: Zadání aktivity slouží spíše jako inspirace. Využít můžete jakékoliv další transformace aktivity s cílem žáky užit rozpoznávat a reflektovat své pocity, a také osvojovat si zdravé strategie pro vyrovnávání se se zátěžovými situacemi.

Infografiku si můžete stáhnout ZDE

CL infografika Tyden pro wellbeing pocity page 0001 | Týden pro wellbeing ve škole