Tyto pracovní listy pro oba stupně ZŠ a pro učitele se tematicky a principiálně opírají o učebnice MY JSME SVĚT napsané pod vedením sestry Cyril a adaptované pro české prostředí. Zaměřují se zejména na oblasti emočního a sociálního wellbeingu. Nabízejí studujícím i vyučujícím příležitost zabývat se systémem hodnot, vztahem sám k sobě, ke svému okolí i ke škole.
Listy byly vytvořeny k letošnímu ročníku Týdne pro wellbeing ve škole. Jejich cílem je pomoci vám společně s dětmi, mladými lidmi nebo kolegy zmapovat, co vám pomáhá, abyste se ve škole cítili dobře. Umožní vám zvědomit si, kdy se těšíme do školy, co pro to můžeme udělat my sami a co bychom potřebovali od ostatních.
Berte je prosím jako ochutnávku a možnost vyzkoušet si, jak využití různých fází hodiny posílí téma, vazby mezi dětmi i efektivitu práce. Pro soustavnou práci s učebnicemi My jsme svět a tématy v nich zpracovanými je třeba absolvovat dvoudenní kurz. Více informací najdete v prezentaci a na www.hvcm.cz
Jak využít aktivitu ve třídě bezpečně a efektivně?
Cílem lekce je prozkoumat společně s žáky/kolegy, co je pro nás ve škole důležité, abychom se do ní mohli těšit. Jednotlivé aktivity jsou v lekci uspořádány tak, aby měli žáci možnost téma nahlédnout z různých perspektiv. Věnujte prosím pozornost jednotlivým fázím (popsány jsou v manuálu k lekcím) a jejich návaznosti. Orientaci vám i dětem usnadní jednoduché ikony.
Příprava prostředí / nutné vybavení nebo pomůcky
Během aktivity budou děti pracovat ve skupinách. Rozhodněte se, jak chcete děti rozdělit. Pokud náhodně, můžete losovat. Také můžete rozstříhat obrázky, rozdat dětem jejich části – skupiny pak vzniknou složením obrázku. Připravte třídu tak, aby jednotlivé skupiny měly pohodlný prostor na práci. Můžete vytvořit hnízda kolem stolů, ale děti mohou pracovat také ve volném prostoru a ve skupinách sedět na koberci nebo v kruhu utvořeném z židlí (zde je dobré mít k dispozici podložky).
Představení aktivity žákům a žákyním:
Ve společné dvouhodinovce se budeme zabývat tím, co je pro nás důležité, abychom se ve škole cítili dobře a těšili se do ní.
Upozorněte žáky, že z myšlenek, které si zaznamenají, mohou ve skupině sdílet jen to, co chtějí. Veďte žáky k tomu, aby každý ve skupině dostal slovo, ale vyjadřovat se nemusí.
Reflexe po aktivitě:
Jednotlivé fáze na sebe navazují tak, že v sobě zároveň částečně obsahují reflexi předchozí aktivity (vlastní úvahy každého žáka jsou následovány diskusí ve skupině, výstupy skupin jsou reflektovány v diskusi s celou třídou, atd. V závěru hodiny je možné s žáky zreflektovat, jak se jim v jednotlivých fázích hodiny pracovalo a jak jsou spokojeni s výsledky společné práce.
PRACOVNÍ LISTY SAMOTNÉ SI MŮŽETE STÁHNOUT A VYTISKNOUT PŘES ODKAZY NÍŽE: