uvodni foto k materialum pro skoly 11 png | Týden pro wellbeing ve škole

Metodiky Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience (RRRR), byly navrženy pro vyučující základních a středních škol s cílem rozvíjet socio-emoční dovednosti žáků a jejich pozitivní vztahy.

Metodiky přináší pedagogům chybějící oporu v tématech, která jsou ve škole relativně nová (emoční gramotnost • silné stránky osobnosti • zvládání náročných situací • řešení problémů • zvládání stresu • vyhledání pomoci • gender a identita • pozitivní vztahy). 

Obsahují sadu 8 přehledných praktických příruček, které jsou rozdělené podle ročníků. Každá oblast obsahuje aktivity, které vycházejí ze zážitkové pedagogiky. Učení probíhá prostřednictvím hraní rolí, diskusí nad modelovými situacemi nebo práce s daty. Vyučující má k dispozici nejen teoretická východiska, vzdělávací cíle a popis postupu, ale i zajímavé tipy a doporučení pro rozšiřující aktivity či přesah mimo školu. Součástí jsou i pracovní listy pro žáky a otázky pro reflexi aktivit. 

Příprava třídy a pomůcek

V rámci realizace programů socio-emočního učení se dotýkáme citlivých témat, jejichž otevírání ve třídě může být pro některé žáky/ně náročné, například může vyvolávat vzpomínky na nepříjemné situace, které zažili.

Příprava je klíčem k úspěchu. Pečlivě si pročtěte zadání plánované aktivity a pokud to bude možné, aktivitu si sami vyzkoušejte. 

Společně se zamyslete nad citlivými tématy, kterých se aktivita dotýká. Přemýšlejte, jak na ni budou žáci pravděpodobně reagovat, a připravte si odpovědi na jejich potenciální dotazy. Aktivitu také můžete adaptovat tak, aby lépe odpovídala kontextu vaší třídy a potřebám žáků.

Připomeňte si s žáky třídní pravidla nezbytná pro zajištění bezpečného prostředí ke sdílení.

Aktivity mohou vyvolávat u žáků různé emoce a reakce, např. vzdor, nechuť, vtipkování či znevažování tématu.  Často se jedná o obranu jedince, pro kterého je téma příliš zraňující či se ho jinak osobně dotýká. Zamyslete se nad tím, čím může být téma pro dotyčného žáka náročné a zda si svým přístupem neříká o pomoc. Nevhodné reakce citlivě zastavte.

Představení aktivity žákům a žákyním

  • Vysvětlete, že aktivity z metodiky RRRR jsou zaměřené na rozvoj dovedností, které jim pomohou lépe zvládat emoce, budovat vztahy a řešit různé situace.
  • Připomeňte žákům třídní pravidla (např. naslouchání bez přerušování, respektování odlišných názorů) a zdůrazněte, že jde o bezpečný prostor, kde se nikdo nebude posmívat ani hodnotit
  • Vysvětlete konkrétní aktivitu krok za krokem, aby žáci věděli, co se bude dít a co se od nich očekává.

Instrukce pro žáky a žákyně

  • Povzbuzujte žáky, aby byli aktivní, upřímní a otevření, ale nevyžadujte sdílení osobních zkušeností, pokud to není dobrovolné.
  • Připomeňte, že cílem není hledat správné nebo špatné odpovědi, ale naučit se přemýšlet o emocích, vztazích a reakcích a rozvíjet tak dovednosti pro život.

Pokuste se předjímat a minimalizovat rizika. Zamyslete se například nad tím, jestli může být aktivita někomu nepříjemná? Je třeba na to žáky a žákyně dopředu upozornit? Dá se aktivita individualizovat pro žáky nebo žákyně, pro které část aktivity není vhodná nebo příjemná? 

Práce s metodikou je intuitivní, ale vyzkoušet si ji v praxi můžete i v rámci zážitkového školení. Pro objednání kontaktujte: akademie@so-fa.cz