
PeaceJam je vzdělávací program, který se zaměřuje na rozvoj socio-emocionálních dovedností dětí a žáků prostřednictvím inspirace životními příběhy laureátů Nobelovy ceny míru. Tento program podporuje individualitu, empatii, sebereflexi a sebejistotu, spolupráci, respekt a schopnost řešit konflikty. Teoretickým základem je myšlenka, že rozvoj těchto dovedností je klíčový pro osobní růst a úspěšné fungování v komunitě. Žáci se učí, jak rozpoznávat a vyjadřovat své emoce, jak naslouchat druhým a jak budovat pozitivní vztahy. Program PeaceJam zahrnuje různé aktivity, které pomáhají žákům rozvíjet jejich emocionální inteligenci a schopnost pracovat v týmu. Tímto způsobem se žáci stávají aktivními občany, kteří jsou schopni přispět k pozitivní změně ve svém okolí. Program pomáhá žákům nejen lépe porozumět sobě a ostatním, ale také posiluje jejich schopnost čelit výzvám a překonávat překážky.
Jak využít aktivitu ve třídě bezpečně a efektivně?
Program PeaceJam je vhodný do průřezových témat, třídnických hodin, ale i hodin českého a anglického jazyka, dějepisu, zeměpisu, osobnostní a sociální výchovy, hudební a výtvarné výchovy atd. Jeho využití se ale meze nekladou. Lze jej implementovat do hodin zaměřených na osobní rozvoj, občanskou výchovu nebo etiku. Je důležité vytvořit bezpečné a podpůrné prostředí, kde se žáci cítí pohodlně sdílet své názory a emoce. Učitel by měl moderovat diskusi a zajistit, aby se každý žák mohl vyjádřit bez obav z posměchu nebo kritiky. Stanovení pravidel pro diskusi, jako je „respektujeme názory druhých“ a „nasloucháme aktivně“, je klíčové pro úspěch aktivity (v materiálech jsou zařazeny aktivity na budování bezpečného prostředí, jako je stanovování pravidel, práce na počáteční sebereflexi, proniknutí do pojmů zdvořilé diskuze atd…).
Nutné vybavení a pomůcky
- Materiály PeaceJamu – JUNIOŘI pro 1. stupeň ZŠ, LÍDŘI pro 2. stupeň ZŠ, SOUCIT V AKCI pro střední školy, gymnázia a pro 2. stupeň ZŠ + přílohy (vše dostupné zdarma ke stažení na webu PeaceJam a také níže. Úrovně materiálu jsou prostupné, lze tedy používat např. materiály pro 1. stupeň ZŠ i na 2. stupni, či obráceně…vše záleží na preferencích pedagoga.
- Papíry a psací potřeby (volitelné)
- Tabule nebo flipchart (volitelné)
- Promítací zařízení pro účely promítnutí virtuálních materiálů, prezentací, filmů a dalších příloh PeaceJamu (volitelné)
- Karty s otázkami zaměřenými na emoce a vztahy (volitelné)
- Klidné prostředí, kde se žáci mohou soustředit
Představení aktivity žákům a žákyním
V závislosti na stupni výuky a preferencích učitele. U nižších ročníků se nabízí sdělení, že se nyní budou společně zabývat životy zajímavých lidí, kteří nějakým způsobem přispěli ke zlepšení světa. Na stupních vyšších lze zvolit stejný postup a nebo je možné se při představení zaměřit na sdělení, že se v těchto lekcích budou zabývat lidskými ctnostmi a rozvojem socio-emocionálních dovedností, které jsou důležité pro osobní i společenský život. Zároveň lze hned v úvodu sdělit, že je možné v rámci PeaceJamu realizovat projekty, jejichž cílem také bude snaha o zlepšení nějakého (ideálně lokálního) problému, který třída vnímá jako relevantní – to může žáky namotivovat.
Příklad aktivity:
- Rozdělte se do skupin po 4–5 lidech.
- Každá skupina si vybere jednu emoci (např. radost, smutek, hněv) a diskutuje o tom, jak ji prožívají a jak ji mohou vyjádřit.
- Vytvořte krátkou scénku nebo příběh, který ilustruje vybranou emoci a její vliv na vztahy.
- Prezentujte své scénky ostatním skupinám a diskutujte o tom, co jste se naučili o emocích a jejich vyjadřování.
Rizika a jejich minimalizace
- Citlivá témata: Některé emoce mohou být pro žáky citlivé. Učitel by měl po celou dobu lekcí podporovat bezpečné prostředí a pokud například uvidí, že někomu ve třídě je téma extrémně nepříjemné, situaci vyřeší například uklidnění debaty, dočasnou či trvalou změnou tématu, započetím třídní diskuze na téma jak podpořit žáka nebo žáky, kterým téma nevyhovuje atd…
- Respekt k názorům: Učitel by měl aktivně moderovat diskusi, aby nedocházelo k zesměšňování nebo ignorování názorů. Materiály jsou přesně vedeny tak, aby bylo možné v bezpečném prostředí zážitkově dojít k uvědoměním, že pluralita názorů je v naprostém pořádku a že spolu lidé mohou interagovat slušně a mile, i když mají na nějaké téma odlišný názor.
- Individuální přizpůsobení: Pokud se některý žák necítí komfortně při sdílení, může se zapojit jiným způsobem, například psaním svých myšlenek na papír
Všechny lekce PeaceJamu obsahují reflexní část, která pedagoga i žáky lehce a věcně provede jednotlivými kroky reflexe provedených aktivit. Např.: Učitel se může žáků ptát: „Jaké emoce jste prožili během aktivity?“, „Jaké techniky jste použili k vyjádření svých pocitů?“, „Jaké překážky jste museli překonat při komunikaci?“ Reflexe pomáhá žákům uvědomit si hodnotu jejich práce a motivuje je k dalšímu zapojení.
Materiály je dobré vnímat jako kuchařku nápadů. Mohu buď postupovat chronolgicky přesně podle struktury materiálů, nebo si vybírat dle mých preferencí, jakou aktivitu a jakou lekci tentokrát použiji. Oba přístupy mají své místo, jako ideální se jeví jejich jakési prolnutí – např.: zezačátku při seznamování se s lekcemi jedu více chronologicky a později si čím dál víc dovoluji vybírat i třeba z různých lekcí, kombinovat a improvizovat.

- Nobel (junioři, 1.–5. třída)
- Sebereflexe (lídři, 6.–9. třída)
- Dalajlama (junioři 1.–5. třída)
- Empatie (lídři, 6.–9. třída)
- Mír a akce (lídři, 6.–9. třída)
- Spolupráce a pokora (junioři 1.–5. třída)
- Odvaha a nenásilné řešení konfliktu (junioři 1.–5. třída)
- Komunita (junioři 1.–5. třída)
- Spravedlnost a rovnost (junioři 1.–5. třída)
- Čestnost a zásadovost (junioři 1.–5. třída)
- Spojenci a sebedůvěra (junioři 1.–5. třída)
- Píle a nezávislost (junioři 1.–5. třída)
- Vytrvalost a patriotismus Ramos-Horta (junioři 1.–5. třída)
- Občanství a odhodlání (junioři 1.–5. třída)
- Vytrvalost a patriotismus Rotblat (junioři 1.–5. třída)
- Spravedlnost a respekt (junioři 1.–5. třída)