Nadační fond Flaminia přichází s návrhem na třídnickou hodinu, kde se děti a studující mohou naučit jednoduché techniky zvládání stresu a uklidnění. Jako pomůcku přináší NF Flaminie karty OdFRKnutí, které jsou výsledným produktem společného projektu „děti dětem“, na kterém se z největší míry skutečně podílely děti – studenti osmého ročníku pražské Základní školy Na Líše. Společně s odborníky z Života na klíč reagovala Flaminia tímto na neveselé výsledky výzkumů v oblasti dětského duševního zdraví v České republice. Ty bohužel ukazují, že 36 % dětí ve věku 13 až 18 let se potýká s duševními obtížemi.
Potřebujete 45 minut (napžíklad třídničká hodina)
Nachystejte si karty OdFRKnutí (ideálně sadu pro skupinu), tabuli nebo flipchar a případně relaxační hudbu.
Úvod (5 minut)
Vyučující uvítá žákyně a žáky a uvede je do tématu. Můžete začít například otázkami níže. Můžete také vést krátkou diskusi o tom, co je stres a jak ho lidé vnímají. Vyučující vysvětlí, že dnešní hodina bude o tom, jak se stresu zbavit a zůstat v klidu pomocí jednoduchých technik.
- Kdo z vás už někdy cítil stres nebo napětí?
- V jakých situacích?
- Co obvykle děláte, když se cítíte být ve stresu?
Seznámení se s kartami OdFRKnutí (10 minut)
- Učitel či učitelka představí karty OdFRKnutí jako nástroj, který pomáhá zvládat stres. Každá karta obsahuje jednu techniku, kterou lze rychle a snadno provést. Důležité je zmínit, že všechny techniky pracují s tělem – víceméně nepotřebuji nic jiného než vlastní tělo, které mi může být skvělým parťákem pro zvládání stres.
- Učitel vybere jednu kartu, například „Ruku v pěst“, a projde obrázky s dětmi. Následně techniku s dětmi vyzkouší.
- Nechte žáky vyzkoušet si techniku několikrát po sobě, poté můžete vyzvat žáky ke sdílení pocitů, co jim to přineslo.
- Ukažte žákům, že tyto techniky jsou snadné a přístupné k použití kdykoliv.
Skupinová práce s kartami (15 minut)
- Žáci se rozdělí do malých skupinek (2-4 žáci).
- Každá skupina dostane jednu kartu z balíčku OdFRKnutí. Jejich úkolem bude kartu přečíst a poté si společně vyzkoušet techniku, kterou karta popisuje (např. „Rytmické osmičky“, „Protřepání a vyklepání těla“ „Tlaková masáž“).
- Učitel chodí po třídě, pomáhá skupinám a podporuje je v diskusi o daných technikách. Ptá se například: Jak na vás technika působí? Myslíte si, že by vám pomohla v situaci, kdy máte stres?
Prezentace technik (10 minut)
- Každá skupina krátce představí svou techniku ostatním – co se naučili, jak se jim technika líbila a jak by ji mohli použít.
- Žáci si vzájemně předají poznatky a inspiraci. Učitel doplňuje případné komentáře a povzbuzuje žáky, aby techniky vyzkoušeli i v reálném životě.
Závěr a reflexe (5 minut)
- Vyučující shrne hlavní body hodiny a položí otázky: Co je to stres a proč je důležité ho zvládat? Jak nám techniky z karet OdFRKnutí mohou pomoci?
- Vyučující zadá úkol na později/ na doma: „Až budete příště cítit stres, zkuste použít nějakou techniku, kterou jsme se dnes naučili. Uvidíte, jak vám pomůže.“
Buďte pozitivní a podporující: Stres je běžnou součástí života, ale se správnými nástroji jej lze zvládnout. Vytvořte přátelské a bezpečné prostředí, aby se žáci cítili pohodlně sdílet své zkušenosti.
Používejte vizualizaci: Kdykoli je to možné, využijte jednoduché vizuální pomůcky (např. kreslení na tabuli) k lepšímu pochopení technik.
Karty samotné si můžete stáhnout k vytisknutí ZDE.
Tento návod můžete přizpůsobit potřebám vaší třídy a věku dětí. Hlavním cílem je, aby se děti naučily, že zvládání stresu může být jednoduché, zábavné a praktické.