uvodni foto k materialum pro skoly 2 png | Týden pro wellbeing ve škole

Plakáty podporují rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci o emocích a řešení problémů. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro žáky a žákyně prvního stupně. 

Před začátkem výuky mohou žáci využít „Barometr emocí“ k vyjádření, jak se cítí. To pomůže učiteli přizpůsobit přístup k žákům podle jejich aktuálního stavu.

Barometr emocí

Jak se cítíš?

Žebříček hněvu

Je v pohodě, cítit se…

10 technik zvládání stresu

Jak velký je tvůj problém?

Co je mindfulness?

Způsoby, jak můžeš řešit problém

Pozitivní mysl

Vzkazy pro sebe

Naše slova mají moc

Na co mám právo?

Co mám dělat, když mám vztek

Příprava prostředí a pomůcek

  • Plakáty si vytiskněte.
  • Vyberte plakáty podle tématu, které chcete s třídou probírat nebo vyberte viditelné místo ve třídě, kde mohou být plakáty vystaveny dlouhodobě.

Představení aktivity žákům a žákyním

  • Vysvětlete žákům, že plakáty jsou pomůcka pro to, aby lépe rozuměli svým emocím a učili se řešit různé situace.
  • Zdůrazněte, že neexistují „špatné“ pocity a že mluvit o emocích nebo problémech je důležité a užitečné.
  • Ukažte jednotlivé plakáty a krátce popište jejich poselství.
10 technik zvladani vzteku page 0001 | Týden pro wellbeing ve škole
co delat kdyz mam vztek page 0001 | Týden pro wellbeing ve škole
soustredena petka page 0001 | Týden pro wellbeing ve škole
pozitivni mysl page 0001 | Týden pro wellbeing ve škole
na co mam pravo page 0001 | Týden pro wellbeing ve škole
respekt page 0001 | Týden pro wellbeing ve škole

Instrukce pro žáky a žákyně

  • V komunitním kruhu nebo třídnické hodině vyberte jeden plakát, který si s žáky detailně projdete.
  • Požádejte žáky, aby sdíleli své názory, zkušenosti nebo příklady, které s tématem souvisejí. Např:

U „Barometru emocí“: „Kde by ses dnes umístil/a? Proč?“

U „Žebříčku hněvu“: „Co bys mohl/a udělat, když se cítíš na vrcholu žebříčku?“

  • Povzbuzujte žáky, aby použili plakát při konkrétní situaci (např. při řešení konfliktu nebo zvládání stresu).

U technik zvládání stresu nechte žáky techniky vyzkoušet a zhodnotit, zda jim pomohly.

  • Zajistěte, aby se žáci a žákyně cítili bezpečně a nevyžadujte, aby sdíleli něco, co je jim nepříjemné. Můžete nabídnout možnost anonymního sdílení.

Reflexe po aktivitě

  • Opakovaně zdůrazněte, že žádná odpověď není špatná a že cílem není srovnávání s ostatními.
  • Pokud si všimnete, že některý žák vykazuje známky stresu nebo silného rozrušení, nabídněte mu individuální rozhovor nebo odpočinek.