Plakáty podporují rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci o emocích a řešení problémů. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro žáky a žákyně prvního stupně.
Před začátkem výuky mohou žáci využít „Barometr emocí“ k vyjádření, jak se cítí. To pomůže učiteli přizpůsobit přístup k žákům podle jejich aktuálního stavu.
Způsoby, jak můžeš řešit problém
Příprava prostředí a pomůcek
- Plakáty si vytiskněte.
- Vyberte plakáty podle tématu, které chcete s třídou probírat nebo vyberte viditelné místo ve třídě, kde mohou být plakáty vystaveny dlouhodobě.
Představení aktivity žákům a žákyním
- Vysvětlete žákům, že plakáty jsou pomůcka pro to, aby lépe rozuměli svým emocím a učili se řešit různé situace.
- Zdůrazněte, že neexistují „špatné“ pocity a že mluvit o emocích nebo problémech je důležité a užitečné.
- Ukažte jednotlivé plakáty a krátce popište jejich poselství.
Instrukce pro žáky a žákyně
- V komunitním kruhu nebo třídnické hodině vyberte jeden plakát, který si s žáky detailně projdete.
- Požádejte žáky, aby sdíleli své názory, zkušenosti nebo příklady, které s tématem souvisejí. Např:
U „Barometru emocí“: „Kde by ses dnes umístil/a? Proč?“
U „Žebříčku hněvu“: „Co bys mohl/a udělat, když se cítíš na vrcholu žebříčku?“
- Povzbuzujte žáky, aby použili plakát při konkrétní situaci (např. při řešení konfliktu nebo zvládání stresu).
U technik zvládání stresu nechte žáky techniky vyzkoušet a zhodnotit, zda jim pomohly.
- Zajistěte, aby se žáci a žákyně cítili bezpečně a nevyžadujte, aby sdíleli něco, co je jim nepříjemné. Můžete nabídnout možnost anonymního sdílení.
Reflexe po aktivitě
- Opakovaně zdůrazněte, že žádná odpověď není špatná a že cílem není srovnávání s ostatními.
- Pokud si všimnete, že některý žák vykazuje známky stresu nebo silného rozrušení, nabídněte mu individuální rozhovor nebo odpočinek.