uvodni foto k materialum pro skoly | Týden pro wellbeing ve škole
  • Najít aktivitu pro rozvoj wellbeingu žáků a žaček není pro mnohé vyučující zdaleka tak těžké, jako ptát se po vlastním wellbeingu, zastavit se a reflektovat, díky čemu se ve škole a ve svém pracovním životě můžu cítit dobře a naplňovat svůj potenciál. Není nám lhostejný wellbeing těch, kteří ve školách pracují.
  • Proto v týdnu pro wellbeing přinášíme prostor pro krátké nebo i delší zamyšlení do sboroven a kabinetů.
  • Hledejte odpovědi a doplňujte věty a prozkoumejte tak, co pro vás znamená wellbeing a jak o něj ve škole pečujete. Třeba vás naše otázky inspirují k širší debatě s kolegyněmi a kolegy, možná povedou k tomu, že si dopřejete krátké osobní zastaven
Interaktivní infografika „Ptejte se po wellbeingu“ je nástroj, který vás může podpořit v zamyšlení nad vlastním wellbeigem ve školním prostředí. Být vyučujícím či jiným školním pracovníkem nebo pracovnicí znamená nejen dbát o wellbeing žáků a žaček, ale také reflektovat své vlastní potřeby. Tento pracovní list přináší otázky, které vám mohou pomoci odhalit, co vám dodává energii, jaké prostředí vás podporuje a rozvíjí a jak můžete lépe pečovat o své fyzické i duševní zdraví. Je vhodný jako nástroj pro individuální zastavení nebo jako podklad pro širší diskuzi v rámci sboroven či týmových setkání.
Interaktivní infografiku Ptejte se po wellbeingu si můžete stáhnout ZDE.

Cílová skupina: Vyučující, vedení školy, asistenti a asistentky pedagoga, pracovníci a pracovnice ŠPP a další zaměstnanci a zaměstnankyně školy.

Časová náročnost:
Individuální zamyšlení a reflexe: 10-20 minut.
Týmová diskuse (může následovat): 30-60 minut.

Příprava prostředí / nutné vybavení nebo pomůcky:

Tichá místnost pro individuální práci nebo skupinové setkání;

tištěná nebo digitální verze infografiky;

psací potřeby.

Postup:

Individuální zamyšlení

  • Najděte si klidné místo, kde se můžete soustředit.
  • Projděte si jednotlivé otázky na infografice a zaměřte se na ty, které vás osloví nejvíce.
  • Zapište si své odpovědi a zamyslete se, jaké změny by mohly zlepšit váš wellbeing.

Skupinová reflexe

  • Sdílejte s kolegy, co ve vás při hledání odpovědí nejvíce rezonovalo.
  • Diskutujte, jaké podmínky ve škole podporují wellbeing celého pedagogického sboru a dalších zaměstnanců a zaměstnankyň školy.
  • Navrhněte konkrétní kroky, jak můžete společně posilovat podporující prostředí.

Další kroky

  • Uvažujte o tom, jak pravidelně zařadit reflexi wellbeingu do vaší pracovní rutiny (např. jako součást porad nebo strategických setkání).

Tip: Pro tyto účely může být vhodný i autoevaluační nástroj, který se komplexně zabývá zhodnocením podpory wellbeingu ve škole, a to jak v kontextu podpory žáků a žaček, tak pracovníků školy. Nástroj nabízí i inspirativní opatření pro zlepšení v oblastech, které se v evaluaci ukáží jako problematické.

  • Doporučte materiál kolegům, aby si také mohli zamyšlení vyzkoušet.

Rizika a jejich minimalizace:

Ujistěte se, že je diskuze dobrovolná a probíhá v bezpečném prostředí, kde mohou účastníci a účastnice bez obav sdílet své názory.
V případě, že jsou některé otázky citlivé, umožněte neodpovídat / odpovědi nesdílet.

Reflexe po aktivitě:

Jaké otázky vás nejvíce oslovily?
Bylo pro vás snadné se na chvíli zastavit a zaměřit se na vlastní potřeby?

Další tipy nebo důležité poznámky:

Pokud zjištění vyplývající z této aktivity odhalí potřebu větší podpory, zvažte oslovení odborníků (např. školního psychologa nebo psycholožky, či organizací, které se zaměřují na pomoc v konkrétních oblastech wellbeingu).
Materiál může být využit opakovaně, například i na začátku a konci školního roku, aby bylo možné sledovat změny ve vnímání wellbeingu.

IMG 6166 | Týden pro wellbeing ve škole