- Najít aktivitu pro rozvoj wellbeingu žáků a žaček není pro mnohé vyučující zdaleka tak těžké, jako ptát se po vlastním wellbeingu, zastavit se a reflektovat, díky čemu se ve škole a ve svém pracovním životě můžu cítit dobře a naplňovat svůj potenciál. Není nám lhostejný wellbeing těch, kteří ve školách pracují.
- Proto v týdnu pro wellbeing přinášíme prostor pro krátké nebo i delší zamyšlení do sboroven a kabinetů.
- Hledejte odpovědi a doplňujte věty a prozkoumejte tak, co pro vás znamená wellbeing a jak o něj ve škole pečujete. Třeba vás naše otázky inspirují k širší debatě s kolegyněmi a kolegy, možná povedou k tomu, že si dopřejete krátké osobní zastaven
Cílová skupina: Vyučující, vedení školy, asistenti a asistentky pedagoga, pracovníci a pracovnice ŠPP a další zaměstnanci a zaměstnankyně školy.
Časová náročnost:
Individuální zamyšlení a reflexe: 10-20 minut.
Týmová diskuse (může následovat): 30-60 minut.
Příprava prostředí / nutné vybavení nebo pomůcky:
Tichá místnost pro individuální práci nebo skupinové setkání;
tištěná nebo digitální verze infografiky;
psací potřeby.
Postup:
Individuální zamyšlení
- Najděte si klidné místo, kde se můžete soustředit.
- Projděte si jednotlivé otázky na infografice a zaměřte se na ty, které vás osloví nejvíce.
- Zapište si své odpovědi a zamyslete se, jaké změny by mohly zlepšit váš wellbeing.
Skupinová reflexe
- Sdílejte s kolegy, co ve vás při hledání odpovědí nejvíce rezonovalo.
- Diskutujte, jaké podmínky ve škole podporují wellbeing celého pedagogického sboru a dalších zaměstnanců a zaměstnankyň školy.
- Navrhněte konkrétní kroky, jak můžete společně posilovat podporující prostředí.
Další kroky
- Uvažujte o tom, jak pravidelně zařadit reflexi wellbeingu do vaší pracovní rutiny (např. jako součást porad nebo strategických setkání).
Tip: Pro tyto účely může být vhodný i autoevaluační nástroj, který se komplexně zabývá zhodnocením podpory wellbeingu ve škole, a to jak v kontextu podpory žáků a žaček, tak pracovníků školy. Nástroj nabízí i inspirativní opatření pro zlepšení v oblastech, které se v evaluaci ukáží jako problematické.
- Doporučte materiál kolegům, aby si také mohli zamyšlení vyzkoušet.
Rizika a jejich minimalizace:
Ujistěte se, že je diskuze dobrovolná a probíhá v bezpečném prostředí, kde mohou účastníci a účastnice bez obav sdílet své názory.
V případě, že jsou některé otázky citlivé, umožněte neodpovídat / odpovědi nesdílet.
Reflexe po aktivitě:
Jaké otázky vás nejvíce oslovily?
Bylo pro vás snadné se na chvíli zastavit a zaměřit se na vlastní potřeby?
Další tipy nebo důležité poznámky:
Pokud zjištění vyplývající z této aktivity odhalí potřebu větší podpory, zvažte oslovení odborníků (např. školního psychologa nebo psycholožky, či organizací, které se zaměřují na pomoc v konkrétních oblastech wellbeingu).
Materiál může být využit opakovaně, například i na začátku a konci školního roku, aby bylo možné sledovat změny ve vnímání wellbeingu.