Praha 15. prosince 2024 První únorový týden od 4.–11. února 2025 bude patřit zprávě, že wellbeing není něco navíc, ale že je to nutná podmínka, aby se zlepšovaly vzdělávací výsledky a aby děti a mladí lidé tak často jako dnes nekončili v péči psychologů a psychiatrů. Týden pro wellbeing ve škole spojí už podruhé organizace z různých oblastí vzdělávání. Více informací je k dispozici na dnes spuštěném webu.
Do Týdne pro wellbeing ve škole se v prvním únorovém týdnu zapojí více než stovka organizací, mezi které patří školské asociace, vysoké školy, státní instituce, veřejně prospěšné organizace i školy. Na těchto sedmi dní připravují pestrou nabídku online i offline kampaní, workshopů, přednášek, seminářů a happeningů. Týden pro wellbeing ve škole se uskuteční již podruhé, ve srovnání s loňským rokem se do něj zapojí zhruba o čtvrtinu více organizací.
Cílem akce, určené nejen pro pedagogickou veřejnost, ale také pro rodiče, zřizovatele a vůbec každého, komu není lhostejné duševní zdraví a vzdělávací výsledky dětí a mladých lidí (ani duševní zdraví a psychická pohoda jejich učitelek a učitelů), je přispět ke zvyšování povědomí o tom, že wellbeing opravdu není něco navíc. Prostor dostanou různá témata a různé úhly pohledu na tuto problematiku.
Akci zahájí Konference pro wellbeing ve škole 2025 – Jak na učení a život v digitální éře, která se uskuteční 4. 2. 2024 v kampusu Masarykovy univerzity v Brně. Více informací o konferenci i o připravovaných akcích zapojených organizací najdete zde na webu.
“V únoru letošního roku jsme si poprvé vyzkoušeli propojit dohromady více osmdesát odborných organizací, které se hlásí k tomu, že téma wellbeingu ve vzdělávání není nějakou nadstavbou, ale nutností pro to, aby se děti a mladí lidé mohli kvalitně učit novým věcem. Ověřili jsme si, že toto téma táhne a že pedagogové mají zájem se v této oblasti rozvíjet. Rozhodli jsme se proto udělat z Týdne pro wellbeing ve škole tradici a v rámci dalšího ročníku, který proběhne v únoru 2025, jim chceme nabídnout širokou nabídku možností, jak wellbeing žáků podporovat v rámci výuky a i při rozvíjení bezpečného klimatu ve škole,” říká Silvie Pýchová, ředitelka iniciativy Partnerství pro vzdělávání 2030+.
Týden pro wellbeing ve škole 2025 koordinuje Partnerství pro vzdělávání 2030+. Organizace zapojené v Partnerství dlouhodobě spolupracují na zlepšování učení dětí, jejich wellbeingu a na snižování nerovností ve vzdělávání. Wellbeing a jeho systémové uchopení ve školní praxi je jedno z témat, které si Partnerství pro vzdělávání 2030+ stanovilo jako svou prioritu, dlouhodobě se mu věnuje pracovní skupina Wellbeing, která sdružuje experty zakládajících organizací a jejich odborných a konzultačních partnerů (patří mezi ně mimo jiné Asociace ředitelů základních škol ČR, Učitelská platforma, SKAV, Society for All, Pražské centrum primární prevence, Asociace výchovných poradců, Nevypusť duši, Centrum LOCIKA, Česká rada dětí a mládeže, Asociace krajských vzdělávacích zařízení, Národní centrum duševního zdraví, Česká školní inspekce a další). Více informací je k dispozici na partnerstvi2030.cz.
Zdroje pro média:
- Web Wellbeing ve škole zahrnující evaluační nástroj, s jehož pomocí mohou školy zhodnotit míru wellbeingu, kterou poskytují svým žákům a žákyním i vyučujícím, zde.
- Výstupy z Týdne pro wellbeing ve škole 2024 zde.
- Publikace Wellbeing ve škole: Jak na pozitivní přístup k učení a životu zde.
- Publikace Partnerství pro vzdělávání 2030+ jako spojenec Strategie 2030+ shrnující výsledky práce iniciativy a stav českého školství v oblasti wellbeingu a školské správy zde.