Karty (Ú) klid v hlavě podporují seberegulaci a učí děti vnímat vlastní tělo a emoce. Obsahují 27 aktivit zaměřených na zklidnění nebo aktivizaci. Zahrnují pohybová, dechová a relaxační cvičení s použitím imaginace. Seberegulace dětem pomáhá lépe se soustředit, zvládat stres, řešit konflikty, a to jak ve škole, tak v běžném životě. Snižuje také impulsivitu a celkově předchází náročnému chování. Děti můžou aktivity po nácviku využívat v reakci na svůj stav, a předcházet tak situacím, kdy se vlivem nadměrné aktivace nebo vyčerpání nemohou zapojovat do výuky.
Jak využít aktivitu ve třídě bezpečně a efektivně?
-
Karty si můžete vytisknout a rozstříhat na jednotlivé kartičky, nebo objednat i s krabičkou na: akademie@so-fa.cz.
-
Ve škole je možné nácvik aktivit zařadit do třídnických hodin nebo komunitních kruhů.
-
Aktivity můžeme s žáky nacvičovat postupně. Později po seznámení s jednotlivými aktivitami na kartičkách si žáci mohou vybrat jednu až dvě aktivity denně jako součást rutiny (např. po příchodu do školy, po přestávce, nebo před obtížným úkolem). Motivujte žáky, aby si vyzkoušeli různé aktivity a zjistili, které jim nejvíce vyhovují.
Představení aktivity žákům a žákyním:
-
Představte karty s aktivitami jako pomůcku, která jim pomůže lépe zvládat emoce, soustředit se a cítit se lépe.
-
Vysvětlete, že každá karta nabízí jednoduchou aktivitu, kterou mohou vyzkoušet, když se cítí unaveně, rozrušeně, nebo potřebují povzbudit.
-
Umožněte žákům přístup ke kartám, aby je mohli používat i sami, když pocítí potřebu.
Instrukce pro žáky a žákyně:
-
Vysvětlete rozdíl mezi zklidňujícími a aktivizačními cvičeními (např. dechová cvičení pro zklidnění vs. pohybová cvičení pro energii).
-
Vysvětlete žákům pojem seberegulace a naučte je, jak rozpoznat svůj aktuální stav (např. „Cítím, že jsem rozrušený/á“ nebo „Jsem unavený/á“).
-
Povzbuďte je, aby sami rozhodli, která karta by jim mohla pomoci (zklidnění nebo aktivizace).
-
Podporujte je v tom, aby aktivity využili jako první krok při zvládání obtížných situací.
-
Dovolte žákům, aby navrhli vlastní cvičení inspirovaná kartami. Mohou si vytvořit své vlastní karty, pokud najdou nové způsoby, jak podpořit svou seberegulaci.
Reflexe po aktivitě:
-
Diskutujte s žáky o jejich dojmech z aktivit – co jim pomáhá, co se jim líbí, a proč.
-
Povzbuzujte je, aby sdíleli situace, kdy jim aktivita pomohla a s čím.
Další tipy nebo důležité poznámky:
-
Využívejte karty pravidelně, aby si žáci osvojili nové návyky.
-
Buďte dětem vzorem – zapojte se do aktivit společně s nimi.
-
Sledujte pokroky žáků v jejich schopnosti zvládat různé situace.